Skriftlighed

Skriv, skriv, skriv

Fra indlægget ”Skriv, skriv, skriv” (Folkeskolen den 2. April 2012 – John Villy Olsen):

 

Skrivning er en effektiv vej til læring, viser ny undersøgelse.

Jo mere skoleelever skriver om faglige problemstillinger, jo dygtigere bliver de til faget. Det fastslår en ny amerikansk metaundersøgelse.

Sagt på en anden måde: Det er ikke nok, at eleverne læser i fysikbogen eller geografibogen. Det er heller ikke nok, at de hører læreren fortælle om Ohms lov. Og det er heller ikke nok, at de laver forsøg og bagefter skriver en rapport om forsøget. De skal skrive hele tiden. Løbende. Før forsøget, under forsøget, efter forsøget. Korte tekster og lange tekster. Forskellige genrer. Så lærer de mere.

Også fordi eleverne bliver bedre faglige læsere af at skrive. Begge veje – skrivningen og læsningen – fører til erkendelse, og de stimulerer hinanden.

Så der er al mulig grund til at gøre skrivning til en naturlig del af undervisningen, anbefaler undersøgelsen »Writing to Read – Evidence for How Writing Can Improve Reading«. I alle skolefagene, ikke kun i sprogfagene.

Læs hele indlægget her >>>>

Ved Bedsted Friskole mener vi dog også, at skriveprocessen skal være meningsfuld. Der skal være et formål med at skrive.
Nogle gange er formålet at samle noter, så man senere kan løse en opgave, men andre gange er formålet, at den producerede tekst skal offentliggøres i klassen, i forældregruppen, på skolen eller på internettet.